maanantai 18. heinäkuuta 2011

Aamukahvi Wienissa




Tai no, tämä on jo iltapäiväkahvi. Toinen kahvi sitten kello yhdeksän kun lentoni saapui tänne. Pysähdys on vain kymmenen tuntia, mutta silti ehtii ihastelemaan Itävalta-Unkarin aikakaudelta jäänyttä arkkitehtuuria ja useita monumentteja. Ehdin jo istumaan Kaupunginpuistossa ja juomaan pahan makuista viiniä lasillisen. Löysin vegaanisen baarin ja ostin 20euroa maksavan mustetäytekynän ja kirjepaperia. Olen viimeaikoina kirjoitellut kirjeitä käsin.

Edelleen, myös muille ihmisille elämässäni tiedoksi, kirjoitan teillekin mielelläni jos vain haluatte raapustaa mustekynällä hitaasti etenevää tekstiä. Istun nyt kahvilassa joka on koristeltu kattokruunuilla ja kultakirjailluilla tuoleilla. Omenapiirakka+kahvi maksaa täällä 9 euroa. Wien on Helsingin hintainen, mutta kahviloita täällä on ihan eri tavalla kuin Helsingissä.

Enempää tässä ei ehdi tarinoimaan vaikka haluaisikin, koska nettiaikaa on vain 10 minuuttia. Viimeksi olin Wienissä talvella, kesällä tämä on ihan eri kaupunki. Joka paikassa, siis aivan kaikkialla, on hevoskärryjä ja hevosen kakkaa. Hämmentävää, että tämä on siis yksi Euroopan merkittävimpiä kulttuurikaupunkeja. Vaikka autoilla saa ajaa keskustassa tahti on hiljainen ja rauhallinen ja jalankulkijoille ja pyöräilijöille on hyvin tilaa. Tämä on erittäin pyöräilijäystävällinen kaupunki. Ei Amsterdamin veroinen, mutta sanotaanko näin, että Helsingillä ja muillakin Suomen kaupungeilla olisi petrattavaa pyöräilijäystävällisyyden suhteen vaikka kuinka paljon.

Helsingin 200 vuotta vanha kaupunkikaava ei selvästikään ole mikään pätevä syy jättää pyörätiet ja kevyt liikenne huomiotta, jos Amsterdam (rakennettu pääasiassa 1600-luvulla) pystyy nykykaupunkisuunnittelussa huomioimaan kevyen liikenteen. Wienkin, vaikka on kohtuu mäkinen kaupunki on silti onnistunut uudistamaan liikennesuunnitteluaan viimeisten vuosien aikana.

Sää on pilvinen ja lämmin, mutta ei käsittääkseni niin kuuma kuin mitä Suomessa on ollut viimeisinä päivinä.

2 kommenttia:

  1. Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastossa on liikennesuunnittelijana nykyään myös pyöräilyintoista väkeä ja muutosta odotellaan. Kaikkea pientä uutta tulee silloin tällöin, kuten testissä olevat pyörätaskut, jotka päästävät pyörät (kesäaikaan, kun merkit näkyvät) autojen sivulta valojen eteen odottamaan valojen vaihtumista.

    Osmo Soininvaara kirjoitti myös juuri tänään vapaaehtoisesta pyörätiestä: http://www.soininvaara.fi/2011/07/18/vapaaehtoinen-pyoratie-%E2%80%93-viela-kerran/

    VastaaPoista
  2. Hienoa etta Suomessakin uppiniskainen hippiarvojen vastustaminen vain vastustamisen vuoksi valilla edes hieman taipuu jarkevien ratkaisuvaihtoehtojen edessa. Viela kun aurinkopaneelit ja tuulivoimalat ymmerrettaisiin itsenaisyyden puolestapuhujiksi niin paastaisiin asioissa eteenpain.

    Tuulivoimahan olisi erinomainen omavaraisuuden muotoa jolla pystyisi kasvattamaan hajurakoa "ryssiin". Koskakohan konservatiivit tajuavat taman?

    VastaaPoista